-Inscription above the gates of Calixian Conclave spire.
In the nightmare future of the forty-first millennium, mankind teeters upon the brink of extinction. The galaxy-spanning Imperium of Man is beset on all sides by ravening aliens and threatened from within by malevolent creatures and heretic rebels. Only the strength of the Immortal Emperor of Terra stands between humanity and its annihilation. Dedicated to His service are the countless warriors, agents and myriad servants of the Imperium.
There is no time for peace.
No respite.
No forgiveness.
There is only war.
Skaparna av ”Åtta personer och en boll” tar er nu till den mörka framtiden i Warhammer 40,000 i ett äventyr där två grupper får undersöka vilka hemligheter som döljer sig i Scintillas högborg.
System: Baserat på Dark Heresy.
Författare: Snails on Speed.
onsdag 3 december 2008
I dödens rike
Umeå, mars 1809
Gamle Lode svor där han kämpade fram genom snön. Brännvinet var slut och kylan började krypa innanför västen nu. Han var ingen ungdom längre och knäna protesterade mellan varje steg i den djupa snön. Bakom honom kunde han höra hur Mörner, den jämrans subalternen gnällde om sin olycka. Ingen som ledde med gott exempel där inte. Lode höjde lyktan igen och spanade ut i snöyran, ingen gård i sikte än, han hade ingen aning om hur stor Röbäcksslätten var, men de borde vara framme snart. Ett fasligt hostande och kraxande fick Mörner att skrika till av överraskning och Lode vände sig om för att spänna blicken i den gamle kantorn. Regementsläkare var visst hans nya titel, men Lode hade sett hur ögonen vridit sig i skallen på honom när han skulle till att såga och hur blek i fejan han blev vid blotta åsynen av blod. Det var då själva tusan till att inte kunna få tag i utbildat folk ens till sjukhusen i det här landet.
När han vände sig om igen såg han hur den unga drängen verkade peka ut något i fjärran. Pojkspolingen log som hastigast mot Lode innan han började pulsa mot gården de varit nära att missa i snöstormen. Lod hann dock märka hur han sneglade på hans sabel innan han vände sig om. Civilister, synd att de behövdes för att visa vägen, bråkmakare och tjuvpack hela bunten enligt Lod. Det var säkert vad som hänt med de här liken som avsyningsmannen sade inte hade begravts. Bondpacket hade väl låtit dem ligga och frysa över medan de hällde i sig brännvin i stugvärmen. Inte för att Lode kunde hålla det mot dem, vem tusan skulle vilja gräva gravar i den här frusna jorden? En kristlig begravning borde man dock ge de arma satarna som tynat bort i helveteshålet till sjukhus. Vilket Lode minsann skulle se till, om han så var tvungen att klå upp varenda bonnstrykare i trakten och gräva gravarna själv. Någon sorts ordning fick det lov att vara i världen. Den enda som Lode hade något över för var Severin. Trugandes på troget bakom Lode var det nästan som att Stål var med honom igen,men bara nästan. Lode tittade ned på medaljen han alltid bar med sig och sände en tanke till sin stupade vän innan han började kämpa sig fram genom snön igen.
Författare: Linus Råde
System: 1809 - Interaktiv Historias rollspel
Gamle Lode svor där han kämpade fram genom snön. Brännvinet var slut och kylan började krypa innanför västen nu. Han var ingen ungdom längre och knäna protesterade mellan varje steg i den djupa snön. Bakom honom kunde han höra hur Mörner, den jämrans subalternen gnällde om sin olycka. Ingen som ledde med gott exempel där inte. Lode höjde lyktan igen och spanade ut i snöyran, ingen gård i sikte än, han hade ingen aning om hur stor Röbäcksslätten var, men de borde vara framme snart. Ett fasligt hostande och kraxande fick Mörner att skrika till av överraskning och Lode vände sig om för att spänna blicken i den gamle kantorn. Regementsläkare var visst hans nya titel, men Lode hade sett hur ögonen vridit sig i skallen på honom när han skulle till att såga och hur blek i fejan han blev vid blotta åsynen av blod. Det var då själva tusan till att inte kunna få tag i utbildat folk ens till sjukhusen i det här landet.
När han vände sig om igen såg han hur den unga drängen verkade peka ut något i fjärran. Pojkspolingen log som hastigast mot Lode innan han började pulsa mot gården de varit nära att missa i snöstormen. Lod hann dock märka hur han sneglade på hans sabel innan han vände sig om. Civilister, synd att de behövdes för att visa vägen, bråkmakare och tjuvpack hela bunten enligt Lod. Det var säkert vad som hänt med de här liken som avsyningsmannen sade inte hade begravts. Bondpacket hade väl låtit dem ligga och frysa över medan de hällde i sig brännvin i stugvärmen. Inte för att Lode kunde hålla det mot dem, vem tusan skulle vilja gräva gravar i den här frusna jorden? En kristlig begravning borde man dock ge de arma satarna som tynat bort i helveteshålet till sjukhus. Vilket Lode minsann skulle se till, om han så var tvungen att klå upp varenda bonnstrykare i trakten och gräva gravarna själv. Någon sorts ordning fick det lov att vara i världen. Den enda som Lode hade något över för var Severin. Trugandes på troget bakom Lode var det nästan som att Stål var med honom igen,men bara nästan. Lode tittade ned på medaljen han alltid bar med sig och sände en tanke till sin stupade vän innan han började kämpa sig fram genom snön igen.
Författare: Linus Råde
System: 1809 - Interaktiv Historias rollspel
Ett Rättvist Slut
Ljuset i slutet av tunneln
Precis som alla sa att det skulle vara...
Allting går långsamt, som i en dröm.
Det är såhär som man vill sluta
Det där ljuset...
Vänta, det där är inte...
Jag tror att jag har kommit fel
Jag vill tillbaka...
Men han låter mig inte återvända.
Kära spelare. Ni inbjuds härmed att spela Ett Rättvist Slut. Spelet är skrivet och spelleds av Per Rolandsson, Daniel Hägqvist och Bertil Frykholm. Vi hoppas att kunna ge er en unik spelupplevelse med många överraskningar och en hel del spöklik stämning.
Välkomna!
Precis som alla sa att det skulle vara...
Allting går långsamt, som i en dröm.
Det är såhär som man vill sluta
Det där ljuset...
Vänta, det där är inte...
Jag tror att jag har kommit fel
Jag vill tillbaka...
Men han låter mig inte återvända.
Kära spelare. Ni inbjuds härmed att spela Ett Rättvist Slut. Spelet är skrivet och spelleds av Per Rolandsson, Daniel Hägqvist och Bertil Frykholm. Vi hoppas att kunna ge er en unik spelupplevelse med många överraskningar och en hel del spöklik stämning.
Välkomna!
Pest Skugga
Lågorna hade knappt hunnit dö ut innan ett plötsligt regn började falla över det gamla slottet.
- Det regnet hade gärna kunnat börja medan branden fortfarande härjade, sa vaktkaptenen uppgivet. En våldsam brand hade plågat slottet i flera timmar och släckningsarbetet hade varit förgäves. Ingen visste hur många det var som strukit med i lågorna, men det var utan tvivel för många. Självaste muren som omringade borgen var så upphettad att ingen kunde luta sig mot den, och den tjocka svarta röken tycktes aldrig ta slut. Den sipprade fram ur samtliga gluggar och fönster för att stiga mot den mörka himlen. Minuterna därefter skar en blixt över himlavalvet och sekunderna därpå kunde ett domedagsaktigt muller höras. Plötsligt insåg de lyckliga få som överlevt branden att den stora faran nu skulle komma. Det kalla regnet började falla tungt över de näst intill glödheta stenarna som utgjorde det gamla slottet. Alla förstod att nu skulle de varma stenarna spricka av det kalla vattnet och slottet skulle kollapsa likt ett korthus.
- Spring för livet! vrålade vaktkaptenen.
System: Drakar och Demoner ”old school”
Författare: Teddy Winroth
- Det regnet hade gärna kunnat börja medan branden fortfarande härjade, sa vaktkaptenen uppgivet. En våldsam brand hade plågat slottet i flera timmar och släckningsarbetet hade varit förgäves. Ingen visste hur många det var som strukit med i lågorna, men det var utan tvivel för många. Självaste muren som omringade borgen var så upphettad att ingen kunde luta sig mot den, och den tjocka svarta röken tycktes aldrig ta slut. Den sipprade fram ur samtliga gluggar och fönster för att stiga mot den mörka himlen. Minuterna därefter skar en blixt över himlavalvet och sekunderna därpå kunde ett domedagsaktigt muller höras. Plötsligt insåg de lyckliga få som överlevt branden att den stora faran nu skulle komma. Det kalla regnet började falla tungt över de näst intill glödheta stenarna som utgjorde det gamla slottet. Alla förstod att nu skulle de varma stenarna spricka av det kalla vattnet och slottet skulle kollapsa likt ett korthus.
- Spring för livet! vrålade vaktkaptenen.
System: Drakar och Demoner ”old school”
Författare: Teddy Winroth
Fear and Loathing in Lost Vegas
”Mitt huvud... Var är jag?”
Jebediah såg förskräckt runt sig. Raserade skyskrapor var övervuxna av djävulens kopparröda mögel. I alla skuggor tyckte han sig se lysande ögon som hungrigt stirrade mot honom. Omkring låg en grupp främlingar avsvimmade.
”Gode Gud, vaka över mig.”
Den yttersta domen är ett pessimistiskt sci-fi rollspel som skrivs av två Luleånördar. Jordens undergång har kommit och gått, och efter den Andra medeltiden styrs solsystemet av religion och vidskepelse medan teknologi ses som ett nödvändigt ont. På den döda planeten Jorden, i den fruktade Lost Vegas-zonen, vaknar en brokig skara människor. Kan de lägga sina meningsskiljaktigheter åt sidan för att lyckas ta sig till helvetets hjärta och tillbaka, eller
kommer deras ärelystnad och girighet att bli deras undergång?
Regelsystem: Den yttersta domen – ett hemmabygge.
Arrangörer: Joel Nordström & Anton Hammarstedt
Förkunskaper: En villighet att spela karaktärsdrivet och låta tarotkorten bestämma ödet istället för tärningen.
Mer info: http://ilperso.wordpress.com
Jebediah såg förskräckt runt sig. Raserade skyskrapor var övervuxna av djävulens kopparröda mögel. I alla skuggor tyckte han sig se lysande ögon som hungrigt stirrade mot honom. Omkring låg en grupp främlingar avsvimmade.
”Gode Gud, vaka över mig.”
Den yttersta domen är ett pessimistiskt sci-fi rollspel som skrivs av två Luleånördar. Jordens undergång har kommit och gått, och efter den Andra medeltiden styrs solsystemet av religion och vidskepelse medan teknologi ses som ett nödvändigt ont. På den döda planeten Jorden, i den fruktade Lost Vegas-zonen, vaknar en brokig skara människor. Kan de lägga sina meningsskiljaktigheter åt sidan för att lyckas ta sig till helvetets hjärta och tillbaka, eller
kommer deras ärelystnad och girighet att bli deras undergång?
Regelsystem: Den yttersta domen – ett hemmabygge.
Arrangörer: Joel Nordström & Anton Hammarstedt
Förkunskaper: En villighet att spela karaktärsdrivet och låta tarotkorten bestämma ödet istället för tärningen.
Mer info: http://ilperso.wordpress.com
Itras By - Ett hjärta av stål
Itras By är ett norskt rollspel om urbana fabler i en stad på gränsen mellan dröm och verklighet. Detta surrealistiska rollspel utspelas i en 20-talsinspirerad storstadsmiljö, Itras By, befolkad av gudar, konstnärer, positivspelare, sagoväsen, galningar och visionärer. Ett hjärta av stål är en saga om kärlek, vänskap och mardrömmar som blir verklighet.
Arrangör: Terje Nordin
System: Itras By, för mer information se http://www.itrasby.no.
Bedömningsgrunder: Känsla för genre, improvisationsförmåga och deltagande i att tillsammans berätta äventyret.
Arrangör: Terje Nordin
System: Itras By, för mer information se http://www.itrasby.no.
Bedömningsgrunder: Känsla för genre, improvisationsförmåga och deltagande i att tillsammans berätta äventyret.
De Grå
Landet Noradgent ligger i krig och fiendetrupper från Imodria har belägrat huvudstaden. Till folkets frustration tycks konungen inte vilja agera, men den unga grupp borgherrar som styr över staden Zhiolan i rikets mitt har skickat sina bästa spioner för att ta reda på vad det är som händer bakom palatsets tjocka murar. Stanken från stadens rännsten blandas med lukten från dagsgammal fisk till en vidrig ånga i hamnkvarteren där fyra figurer kliver iland. Där i gyttret av skräckslagna och fattiga står ni. De Grå spionerna från Zhiolan, de bästa av sin sort, redo att undersöka de mystiska händelser som ägt rum i staden den senaste tiden.
System: Eget fantasy
Författare: NiZZe
System: Eget fantasy
Författare: NiZZe
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)